De winter staat weer voor de deur en dat betekent dat de drempel om te gaan fietsen aanzienlijk hoger wordt. In zijn eerste blog geeft onze nieuwe blogger Dennis Oolbekking tips om het fietsen in de winter aangenamer te maken.

1. Weet waar je het voor doet
Trainen in de winter is voor elke fanatieke wielrenner van belang. In deze maanden wordt de eerste basis gelegd, waarop je de rest van het seizoen verder bouwt. De winterritjes bestaan voornamelijk uit (lange) duurtrainingen aan een relatief lage intensiteit. Hiermee creëer je een zogenaamde grote motor. Wanneer je in het voorjaar begint met intervallen, zal je snel in vorm komen. Besef dat je vorm minder hoog zal worden zonder de conditie die je uit de winter meeneemt.

2. Fiets binnen bij slecht weer
Werk je trainingen af in de eigen schuur of in de sportschool. Je kan spinningslessen volgen via bijvoorbeeld ClubVirtual, of live lessen bijwonen. Voor de echte wielrenners bestaat er ook de Tacx. Hier kan je je eigen racefiets inzetten, waardoor je traint zoals je buiten zou doen. Zet een filmpje of een wedstrijd aan en trappen maar!

3. Krachttraining

Wist je dat krachttraining tot maar liefst 6,5% prestatieverbetering kan leiden? De winter is bij uitstek de gelegenheid om vaker de sportschool in te duiken voor een krachttrainingssessie. Bouw het gewicht geleidelijk op en train explosiever naarmate de wedstrijden dichterbij komen. Bekijk hier krachtoefeningen voor een wielrenner.

4. Probeer eens een andere sport!
In de eerste maanden na het wielerseizoen is het mogelijk om wat andere sporten te beoefenen. Hardlopen wordt vaak gedaan in de winter. Misschien hou jij juist wel van balsporten. Veel wielrenners stappen ’s winters ook op de mountainbike. In de bossen is het toch net wat aangenamer dan in de open vlaktes. Ook organiseren wielerclubs veldritwedstrijden. Daarnaast is het strandfietsen aan een ware opmars bezig. Zelfs profs nemen de strandwedstrijden in Nederland in hun programma op om in conditie te blijven tijdens de winter!

5. Toch buiten fietsen? Bekijk deze tips!
Genoeg wielrenners trotseren in de winter de kou en maken buiten vele kilometers op de racefiets. Dit is prima mogelijk, mits de goede ventilerende kleding. Kleed je ook niet te warm aan, je lichaam moet de warmte kwijt kunnen aan de lucht. Het eerste kwartier mag je het best frisjes hebben. Doe een goede warming-up voordat je het tempo opvoert. Daarnaast kan het voor je eigen veiligheid een verstandige keuze zijn om in de winter met een andere (bredere) band te rijden. Bekijk ons andere blog voor wielerkleding tips voor het najaar.

Hopelijk geeft dit houvast om met meer plezier de winter door te komen.

Dennis Oolbekkink is eigenaar van www.beterwielrennen.nl. Dit is een website met bruikbare informatie en tips om je prestaties op de fiets te verbeteren. In zijn volgende blog geeft Dennis tips over hoe je weer makkelijk opstart in het nieuwe seizoen!