De regio Utrecht is perfect voor wielrenners die van afwisseling houden. Klimmen op de Utrechtse Heuvelrug, genieten langs de Vecht en Loosdrechtse plassen, bospaden rondom Hilversum, of kilometers maken op de Lekdijk. Het goed aangelegde (snel)fietspaden netwerk zorgt er ook nog eens voor dat je zo de binnenstad uit bent. Hieronder vind je een paar mooie routes voor alle uitvalhoeken om te wielrennen vanuit Utrecht. De meeste fietsroutes zijn 50-100 kilometer en daardoor ook geschikt om te fietsen met een gewone of elektrische fiets.

De Wielerclub webshop

Utrechtse Heuvelrug

De Utrechtse Heuvelrug is niet alleen goed voor je hoogtemeters, maar biedt ook fantastische landschappen en een bosrijke omgeving. Het is natuurlijk niet te vergelijken met Limburg, maar onderschat de klimmetjes van de Ruiterberg en de Amerongse Berg zeker niet.

Vanuit Utrecht kun je het makkelijkst naar Utrechtse Heuvelrug wielrennen door via de Koningsweg de stad uit te gaan. Vervolgens kiezen wij meestal voor een van deze fietsroutes:

• 50 km: Bunnik/Werkhoven/Doorn/Maaren/Austerlitz/Utrecht. De kortste route naar de hoogtemeters rondom Doorn, terug fiets je door de bossen van Austerlitz en Zeist. Tip voor de Strava atleten: deze route bevat het populaire segment van 35 kilometer van Bunnik-Doorn-Zeist dus vergelijk je vorm ook eens met mede-sporters.

• 75 km: Werkhoven/Doorn/Leersum/Amerongen/Wijk bij Duurstede/’t Goy/Utrecht. Deze ronde staat ook wel bekend als Rondje Ledig Erf, genoemd naar de groep fietsers die elke zondag om 13:00 vertrekt vanaf het Ledig Erf om deze ronde te fietsen. Een prachtige route via de dijk en de Amerongse berg.

Utrecht – Kockengen – Woerden

Een landelijke fietsroute van 50 km voor waarbij je volop kunt genieten van natuur en vogels in een waterrijk en weids gebied. Laad onderstaande GPX route op je Garmin of Wahoo fietscomputer zodat je geen zorgen hoeft te maken of je het juiste pad hebt gekozen. Je fietst Utrecht uit via Vleuten en Kasteel de Haar, om vervolgens via de binnenlanden naar het havendorpje Woerdense Verlaat te fietsen. Via een strak geasfalteerd fietspad ga je richting Woerden. Vanaf daar is het een slingerende toeristische route langs de Oude Rijn, bij mooi meer kan het hier redelijk druk zijn door alle wielrenners en fietsers. Na precies 50 km ben je weer terug in Utrecht.

Lekdijk en natuur in Zuid-Holland

Van Wijk bij Duurstede tot voorbij Schoonhoven kun je prachtig over de Lekdijk fietsen (bij voorkeur met wind mee) en genieten van de uiterwaarden, natuur en schepen die voorbij varen. Een echte aanrader is het om de brug bij Vianen over te steken en een ronde te fietsen in de gemeente Vijfheerenlanden. Via het Merwedekanaal, de Linge en de Diefdijk fiets je langs prachtige wateren en natuurgebieden. Leerdam is een leuk dorpje voor een koffiepauze.

Wielrennen Utrecht
Rondje Zuid-Holland langs het Merwedekanaal en de Linge

Wielrennen Utrecht – Schoonhoven

Deze route is 60 kilometer lang genieten van de Lek en het uitzicht vanaf de Lekdijk. Je gaat bij Vianen de brug over en volgt vervolgens de Lekdijk tot Nieuwpoort. In Nieuwpoort heb je even pauze en neem je de pont naar Schoonhoven (Tip: neem een losse euro mee). Vervolgens volg je de Lekdijk weer terug naar Utrecht. Klik hier om de fietsroute te downloaden.

De Vecht en Loosdrechtse plassen

Zodra je bij Zuilen de stad uit fietst kom je gelijk bij de Vecht. Al slingerend naar boven kun je helemaal doorfietsen tot aan Muiden/Amsterdam. Voor een mooie fietstocht van 50 km sla je halverwege rechtsaf bij de Loosdrechtse plassen. Je kunt er omheen of binnendoor via Oud-Loosdrecht. Als je 90/100 km wil fietsen kun je ook door wielrennen naar het Ijmeer en via de Gooistreek weer richting Utrecht.

Gooistreek en Lage- Hooge Vuursche

Ten Noorden van Utrecht liggen de Lage- en Hooge Vuursche en de Gooistreek. Dit gebied is heel populair bij fietsers en wandelaars en kent ook veel gravelpaden in de bossen. Je kunt er natuurlijk voor kiezen om een route over de weg uit te stippelen, maar soms is een middagje over de gravel paden ook een welkome afwisseling zoals met onderstaande fietsroute:

Wielrennen Utrecht
Noord Utrecht, met 20km gravel paden