Canyon behoort tot de merken die snel aan terrein winnen in de laatste jaren. Recente successen van volksheld Mathieu van der Poel – die onlangs zijn Canyon op de finishlijn omhoog hield als een trofee- hebben daar zeker aan bijgedragen. In dit blog lees je over onze ervaringen met de aanschaf, installatie en eerste kilometers op een Canyon Endurace uit 2019.

De Wielerclub webshop

Canyon staat bekend om zijn goede prijs- kwaliteit verhouding. Dit komt voornamelijk doordat zij geen fysieke winkels of verkooppunten hebben. Een nieuwe Canyon fiets moet je dus via www.canyon.com aanschaffen. Voor de traditionele fietsers onder ons een minpunt, want een middagje rondneuzen bij je eigen fietsenmaker zit er niet in (deze is waarschijnlijk uberhaupt geen groot fan van Canyon fietsen). Voor de digitale medemens echter een groot genot want je kunt vanaf de bank eenvoudig en snel de perfecte fiets uitzoeken, vergelijken en bestuderen tot in de laatste details.

Keuze 1: Model

Op de website vind je een groot aanbod van Canyon fietsen. Onze zoektocht richtte zich enkel op het type Road wat het een stuk overzichtelijker maakt: je kunt kiezen uit Canyon Aeroad, Canyon Ultimate en Canyon Endurace. De verschillen en types laten we even voor wat het is, kort samengevat is de Endurace geschikt voor tourtochten en comfort, Ultimate voor meer prestatiegericht fietsen, en de Aeroad voor optimale prestaties. Wij kiezen voor het model Endurace; geschikt voor fietsen in clubverband, toertochten en lange ritten in het buitenland.

Keuze 2: Afmontage en wielset

Vervolgens kun je kiezen uit verschillende prijsklassen welke gebaseerd zijn op de afmontage en wielset. Van het flagship model met Shimano Dura-Ace Di2 tot aan Shimano Tiagra met Mavic Aksium wielen. Voor de meeste wielrenners zal een Shimano 105 of Ultegra volstaan, wat resulteert in de volgende opties:

Canyon racefietsen

Dankzij de handige vergelijkstool op Canyon.com kun je 2 modellen met elkaar vergelijken op alle onderdelen. Zo blijkt dat het verschil tussen beide fietsen bestaat uit de afmontage Ultegra vs 105 en de wielset DT SWISS E1800 SPLINE DB en MAVIC AKSIUM ELITE Disk. De nieuwe Shimano 105 R7000 scoort goede recensies dus de vraag is of het prijsverschil van €600,= afweegt tegen de betere onderdelen (en een extra frame kleur). Wij kiezen voor de Endurace CF SL Disc 7.0 met de gedachte het resterende bedrag in betere wielen te investeren.

Canyon racefiets

Keuze 3: Schijfremmen of velgremmen

Bij elk model kun je kiezen uit schrijfremmen of velgremmen. Velgremmen zijn de laatste trend in wielerland en ze staan ook nog eens mooi, een makkelijke keuze.

Keuze 4: Framemaat

Het nadeel van online bestellen is dat je de fiets niet even kunt uitproberen. Het kiezen van de juiste maat is dan ook iets waar je goed in moet verdiepen. Op de website is een geometrie tabel te vinden met ruim 20 afmetingen aan de hand waarvan je zelf de juiste maat kunt bepalen. Je zou er voor kunnen kiezen om op voorhand een fietsmeting te laten doen.

Bestellen via Canyon.com

Wanneer je eenmaal een model en framemaat gekozen hebt volgt de bestelling via de website. Kort samengevat: snel en makkelijk. Je voegt eerst de fiets toe aan de winkelmand en ziet vervolgens op de fiets op voorraad is of wat de verwachte leverdatum is. Bij het uitchecken krijg je vervolgens nog een paar bijgehorende keuzemogelijkheden. In de bestelstappen kun je bijvoorbeeld nog bidonhouders en bidons toevoegen, een slimme marketingtruc maar ook handig voor de koper. Elke fiets wordt standaard per post verstuurd in een zogenaamde Canyon Bikeguard á €17,18.

Canyon fiets verzenden

Het enige wat resteert is het invullen van je adresgegevens en afrekenen middels Visa, Ideal of Paypal. De meest gangbare betaalmethodes zijn dus beschikbaar waardoor je zelfs via je mobiel eenvoudig je bestelling kan afronden.

Binnen een paar minuten na de betaling ontvang je een bevestigingsmail met de factuur en link naar de bestelstatus. Via https://www.canyon.com/nl-nl/account/order-tracking/ kun je op elk moment de status van je bestelling zien.

Canyon bestelproces

Fiets onderhoud en reparatie

Je kunt als wielrenner veel besparen door simpel onderhoud zoals aandraaien en smeren van bouten zelf te doen. Hiermee voorkom je slijtage en verroeste onderdelen.